Om oss

Om Norrønafly Rakkestad AS

Om Norrønafly

Norrønafly (tidligere Norrønafly Propeller & Parts) ble startet på Fornebu i 1953. Norrønafly ble stiftet av Odvar Korsvold i 1953 og hadde hangar, verksted og kontor. På den tiden lå Norrønafly i den delen av Fornebu som kalles «Dumpa». De første årene til Norrønafly var virksomheten fotoflyging, rundflyging og alle former for fraktflyging.

I 1958 anskaffet Norrønafly en Convair 240 som ble registret som LN-LAU. I samarbeid med Erik Myhre Reisebyrå, startet Norrønafly med charterflyginger av pakketurister til Mallorca. Dessverre ble det kun denne ene sesongen. Korsvold innså at Norrønafly ikke hadde økonomiske muskler til å konkurrere med de store aktørene. Han fortsatte å satse på markedet han kjente best, med småfly.

I 1969 kjøpte han Åstorp gård i Rakkestad, hvor det ble anlagt hangar og flystripe, som i dag er kjent som Rakkestad flyplass, Aastorp. Norrønafly har drevet i Rakkestad siden 1971, og i 1973 ble vi Norrønafly-Rakkestad AS.

Noen av bedriftens viktigste oppgaver er i dag:

  • Vedlikehold
  • Strukturreparasjoner
  • Modifikasjoner av 1- og 2-motors stempel og turbinfly av både kompositt- og metallstruktur

Norrønafly har også et eget motorverksted for vedlikehold og reparasjoner av fly.

Av andre ting kan nevnes:

  • Rotax Repair Center og salg av sertifiserte deler
  • Kjøp og salg av fly
  • Bistand ved kjøp av fly.

Tekster hentet fra Wikipedia-artikkel om Norrønafly.

Om Odvar Korsvold

Odvar Korsvold (født 22. juni 1926, død 9. juli 2008) var flyver og forretningsmann, men mest kjent som stifteren av Norrønafly.

Han vokste opp flere steder i Nord-Norge, dels i Drammen. Under okkupasjonen, da Odvar var 17 år måtte han i 1943 flykte til Sverige på grunn av tyskerfiendtlige aktiviteter. I Sverige arbeidet han først som skogsarbeider, senere i den Norske Legasjonen. Han tok flyverutdannelse i 1946 i Widerøes Flyveselskap, og i 1949 fløy han Finnmarksruten for Widerøe og SAS.

Han stiftet A/S Norrønafly den 1. oktober 1953 som han bygget opp med en-motors fly av ulike slag og det ble etter hvert en broket flåte som holdt til på Fornebu.

Ryggraden i selskapet i denne oppbyggingsfasen var Fotoavdelingen. Den ga gode inntekter helt fra starten og langt opp i 80-årene. Oppdragsgivere var Geografisk oppmåling og Kystkartverket (i dag Statens kartverk).

I 1954 flyttet selskapet til «Dumpa» på Fornebu, hvor han kjøpte en hangar og noen gamle trebygninger. Her ble det utført service, reparasjoner og vedlikehold av både egne og andres flymaskiner.

1958 anskaffet Norrønafly en Convair 240 og sammen med Erik Myhre Reisebyrå ble Norrønafly det første selskap som kunne sende «Charterturister» til Mallorca – Da de store selskapene oppdaget at dette var et lukrativt marked, innså Odvar at lille Norrønafly ikke hadde økonomiske muskler nok til å overleve i denne kampen. Han valgte å konsentrerte seg om sine andre virksomhetsområder som også omfattet import av Piper- og Cessnafly.

I 1969 flyttet Korsvold deler av virksomheten til Åstorp Gaard i Rakkestad. Her blir det bygget en hangar anlagt en 800 meter lang flystripe som senere blir utvidet til den nåværende Rakkestad flyplass, Åstorp.

I 2003 var Norrønafly 50 år og Korsvold kunne registrere at flyverkstedet på Rakkestad ble sett på som en betydelig aktør for småflymiljøet i Norge som kunne utføre alle større reparasjoner og vedlikehold av småfly.

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle